maandag 5 januari 2009

CO2 emissie reductie voor de Alleweder velomobiel t.o.v. Auto

Hieronder een berekening die aangeeft hoeveel CO2 emissie is voorkomen door 10.000 Km per aluminium velomobiel af te leggen in plaats van per automobiel:

CO2 productie van een middelgrote / middenklasser auto:

Benzine 133 gram / kilometer per 10.000 km = 1330 kilo CO2
Diesel 116 gram / kilometer per 10.000 km = 1160 kilo CO2

Bron: http://www.energielabel.nl/pagina?onderwerp=Energielabel%20auto

In mindering uiteraard de hoeveelheid CO2 nodig om het aluminium voor de fiets te produceren:
De Alleweder weegt ca. 34 kg, aangenomen dat er zeker 4 kilo aan metalen onderdelen gemonteerd is (ketting, kettingbladen, assen, etc.), we gaan dus gemakshalve uit van 30 kilo nieuw aluminium.

30 Kg Aluminium vergt ca. 120 Kg bauxiet. 1 kg nieuw aluminium vergt 13 kW/h energie. 60% van de elektrische energie voor het primaire aluminium wordt geproduceerd door waterkrachtcentrales.

Bron: http://www.aluminiumcentrum.nl/wm.cgi?keywords=;id=4

De broeikas-gas-emissie van de productie van aluminium is ongeveer 12.250 g CO2-eq per kg aluminium = 12.25 Kg CO2 per Kg nieuw aluminium.

Bron: http://www.hedra.nl/grondstoffen.htm

Derhalve komt de CO2 emissie reductie op het volgende uit:
CO2 productie tengevolge van aanschaf / aluminium casco, eenmalig:
+ 367.50 Kg CO2 (30 Kg Al x 12.25 Kg CO2 = 367.50 Kg C02)

Gemiddelde C02 productie Auto over 10.000 Km ((1330+1245)/2):
- 1245.00 Kg CO2

Gemiddelde CO2 reductie voor de eerste 10.000 Km voor de Alleweder t.o.v. Auto:
- 877.50 Kg CO2

1 opmerking:

wim zei

Dit ken je al
http://www.startbit.nl/basis/milieu/kyoto.html