Hieronder een berekening die aangeeft hoeveel CO2 emissie is voorkomen door 10.000 Km per aluminium velomobiel af te leggen in plaats van per automobiel:
CO2 productie van een middelgrote / middenklasser auto:
Benzine 133 gram / kilometer per 10.000 km = 1330 kilo CO2
Diesel 116 gram / kilometer per 10.000 km = 1160 kilo CO2
Bron: http://www.energielabel.nl/pagina?onderwerp=Energielabel%20auto
In mindering uiteraard de hoeveelheid CO2 nodig om het aluminium voor de fiets te produceren:
De Alleweder weegt ca. 34 kg, aangenomen dat er zeker 4 kilo aan metalen onderdelen gemonteerd is (ketting, kettingbladen, assen, etc.), we gaan dus gemakshalve uit van 30 kilo nieuw aluminium.
30 Kg Aluminium vergt ca. 120 Kg bauxiet. 1 kg nieuw aluminium vergt 13 kW/h energie. 60% van de elektrische energie voor het primaire aluminium wordt geproduceerd door waterkrachtcentrales.
Bron: http://www.aluminiumcentrum.nl/wm.cgi?keywords=;id=4
De broeikas-gas-emissie van de productie van aluminium is ongeveer 12.250 g CO2-eq per kg aluminium = 12.25 Kg CO2 per Kg nieuw aluminium.
Bron: http://www.hedra.nl/grondstoffen.htm
Derhalve komt de CO2 emissie reductie op het volgende uit:
CO2 productie tengevolge van aanschaf / aluminium casco, eenmalig:
+ 367.50 Kg CO2 (30 Kg Al x 12.25 Kg CO2 = 367.50 Kg C02)
Gemiddelde C02 productie Auto over 10.000 Km ((1330+1245)/2):
- 1245.00 Kg CO2
Gemiddelde CO2 reductie voor de eerste 10.000 Km voor de Alleweder t.o.v. Auto:
- 877.50 Kg CO2
maandag 5 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Dit ken je al
http://www.startbit.nl/basis/milieu/kyoto.html
Een reactie posten