Tijdens een bezoekje aan Alligt heb ik de nieuwe A6 kunnen proberen en uitvoerig kunnen bekijken.
Het uiterlijk is ten opzichte van het prototype sterk verbeterd:
- De pijlvorm rondom de Inoled voorlamp en bel is nu strak van vormgeving.
- De body rond de wielkasten is ingenomen zodat de voorwielen nu strak in de wielkasten passen.
- De neuskap is 5 centimeter verlaagd ten opzichte van het prototype waardoor de A6 minder plomp overkomt dan het prototype, tevens vermindert natuurlijk het frontale oppervlak.
Het zeiltje is wel leverbaar voor de A6, maar gezien de noodzaak van de drukkers die in de composiet body moeten worden gemonteerd om het zeiltje op z'n plaats te houden, is een composiet kap veruit te verkiezen (zie In ontwikkeling).
Over smaak valt niet te twisten, maar de rode variant ziet er wat mij betreft beter uit dan de (velomobiel standaard kleur) geel.
In vergelijking met de A4 zijn er wel wat aanpassingen aan het frame:
- De trapaskoker van vierkant profiel zit nu met een soort beugel vast aan de neus van composiet body in plaats van met een neusspant aan de body.
- De voorvering is verkort zodat de ophanging aan het chassis vast zit in plaats van bevestigd aan de bovenkant van de wielkast. De schroefveer is nu vervangen door een elastomeer exemplaar. Nadeel is de kortere veerweg ten opzichte van de Velomobiel.nl veerpoot zoals in de A4, voordeel natuurlijk de onderhoudsvrijheid en een zekere mate van onverwoestbaarheld.
- De "doos" is aangepast ten opzichte van de A4 oude stijl, het boven plateau ingekort en bestaat nu uit een een massief stuk aluminium in plaats van een aluminium plaat omgezet om aluminium buisprofiel aan de uiteinden, hierdoor is de "doos" aanzienlijk sterker geworden.
- De aluminium bodemplaat is nu breder en sluit de hele bodem opening van de composiet body af.
- De achterbrug is onveranderd gebleven en geschikt voor SRAM Dual drive, Rohloff 14 speed naaf, Shimano Nexave 8 speed of derailleur.
Electronica:
- De aloude Fiat Punto knipperlichten worden vervangen door led knipperlichten gelijk aan de Quest/Mango.
Rijervaring:
- Voorvering is iets stugger ten opzichte van de A4.
- Aanzienlijk stiller vergeleken met de A4, het bekende aluminium gekraak en gerammel is weg.
- Zelfde mate van goed uitzicht over de neus als de A4.
- Zelfde stuurgedrag als de A4: voorspelbaar, betrouwbaar en stabiel.
- De Shimano Nexave 8 speed naaf is opvallend stiller en schakelde lichter dan de Rohloff 14 speed naaf, lijkt me een interessante optie voor een volgende velomobiel. De SRAM Dualdrive lijkt me de minste interessante optie.
In ontwikkeling:
- Een nieuwe zetel van composiet materiaal ter vervanging van de aloude aluminium zitting, degene waar de meeste A4 zelf bouwers mee placht(t)en te beginnen.
- Een composiet kap passend op het productie type welke de hele instap opening afsluit, verwachting is rond 2-3 maanden, de grootte van de opening is naar wens aan te passen. De kap zal zo gemaakt worden dat een Versatile dakje er compleet op bevestigd kan worden en derhalve met de kap meedraait.
woensdag 3 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Mooi mooi mooi ! Hij ziet er op jouw fotoos in elk geval stukken beter uit dan op de website van Alligt ;-)
Wel jammer van de kont, die vind ik nog steeds stukken minder geslaagd dan de oudere versies ...
ziet er beter uit dan dat aluminium, grappig bakkie zo, maar zie me zelf er niet in rijden denk.... maar meningen verschillen he,
Ik vind hem eigenlijk wel wat hebben , goedkoper als de sunrider, waarschijnlijk is de sporing ook beter als de sunrider(door jarenlange ervaring beter doorontwikkeld) en je kan veel makkelijker een lekke band achter vervangen .
het onderhoud aan de derailleur is weer een nadeel maar je kan er makkelijk bij dus dat scheelt weer .ja ik vind het wel wat en de foto,s zijn inderdaad veel beter als op de alligt site.
is ook zo gerrit.... maar het bestaat ook wat langer he, iets voor ons gerrit misschien :P
Ik rijd er nu een paar maanden mee rond (sinds eind feb) maar hij rijdt heerlijk. De harde kap moet nog worden nageleverd. Ik heb er zelf Quest knipperverlichting in geknutseld en dat werkt super.
Prettig dat hij dubbelzijdige achterwielophanging heeft, kom daar nog maar n's om!
Zelf zou ik kiezen voor 'n door mij gemodificeerde dualdrive: Stand 1, 2 en vrijstand.Prettiger / hoger in rendement kan volgens mij niet!
Kwijl,kwijl, moooiiii
Ben al een tijdje bezig met info sprokkelen over de alu zelfbouw a4
Deze fotopresentatie heeft me aan het twijfelen gebracht. Best mooi de a6,zeker met de harde kap.
Heeft er iemand de a6 al zelf gebouwd? Ervaring hiermee? Laat het me weten. Thanks
Groet, traikiedirk
Een reactie posten