woensdag 9 juli 2008

23 Jaar Alleweder historie

Wat er aan vooraf ging:
1920 - Charles Mochet bouwt een 4 wielige trapauto voor z'n zoon George aangezien z'n vrouw een tweewieler gevaarlijk vond. Het bleek spoedig dat hun zoon alle vrienden die op een gewone fiets rondreden te snel af was.

1924 - Mochet ontwikkeld de Velocar, waar twee personen naast elkaar kunnen zitten. In die tijd was het een uitkomst voor arbeiders die zich geen auto konden veroorloven. In de komende jaren veranderd het model qua vorm aanzienelijk, niet qua aandrijving, het blijft pure pedaalkracht. Er zijn er zo'n 1000 - 2000 van gemaakt.

1933 - Mochet ontwikkeld de eerst ligfiets (velo couche). Het ontwerp wordt pas weer in de jaren '70 herondekt.

1938 - Velocar type H. Het laatste type van de pedaal versie van de Velocar van net voor en tijdens de 2e WO in Frankrijk. De Velocar verschafte de mobiliteit tijdens de crisis tijd en tijdens de oorlogsjaren waarin de olie steeds schaarser werd.
Lengte 210 cm, breedte: 126 cm, gewicht 80 kg, houten carrosserie, stalen chassis. Voorvering: bladveren, geen achtervering.
Aandrijving via de achteras, 4 versnellings derailleur.

1980 - Carl-Georg Rasmussen (Denemarken) bouwt de eerste Leitra, een succesvol velomobiel. Zoals de Velocar bestaat deze velomobiel uit een chassis (een trike, die ook zelfstandig bereden kan worden) met daarop een carrosserie (de stroomlijn, die uit meerdere gedeeltes en voor een klein deel uit stof bestaat, zodat de berijder zijn of haar hand kan uitsteken, een toenmalig vereiste voor de Deense goedkeuring).
Lengte: 195 - 205 cm (afhankelijk van de lengte van de benen van de fietser), breedte: 98 cm. Hoogte: 120 - 140 cm (afhankelijk van de lengte van de fietser).
Gewicht: 18 - 20 kg zonder stroomlijn, met stroomlijn en accessoires: 28 - 30 kg, belasting: 100 kg, bagageruimte: 100 liter.
Wielmaat: 406 mm (20"), voorwielvering met koolstofvezel veren, achtervering.
Remmen: trommelremmen of hydraulische trommelremmen.
Zithoogte: ongeveer 30 cm boven de grond.
De stroomlijn is beschikbaar in drie maten en ook in een meer gestroomlijnde sport uitvoering voor mensen met een lengte tussen 170 -190 cm.


Alleweder - de aluminium velomobiel.

1985 - De eerste Alleweder werd ontworpen als afstudeer project door Bart Verhees. Het prototype heeft 20" voorwielen en een 26"achterwiel. De Alleweder introduceert de zelfdragende stroomlijnvorm waaraan alle aandrijf componenten worden bevestigd. Dit wordt het uitgangspunt voor de meest moderne velomobielen die zullen volgen.
Afbeeldingen: Human Power Festival Milton Keynes 1985

1986 - De eerste foto van de zelfbouw velomobiel van Verhees in het HPV magazine:
"De HTS-er Bart Verhees uit Dongen bouwde enigszins geïnspireerd op de engelse Windcheetah een aluminium driewieler. Bart vond echter dat het veel komfortabeler kon en kreëerde een schitterend veersysteem op zowel de beide voorwielen als het achterwiel en bouwde ook nog eens heel eigenzinnig een stroomlijn omhulling van tweedehands offsetplaten door langs de randen wigjes uit te knippen, zodat lijmbare lippen ontstaan.
De van te voren keurig op patroon uitgeknipte platen werden met de juiste lijmsoort op het houten binnenframe gehecht en ziedaar een schitterende atroomlijnomhulling.
Bart ontwierp ook een demontabel voorruitje met een handbediende ruitenwisser. De voorwielen werden eveneens dicht gemaakt met offsetplaten en het achterwiel werd "aero" getrokken met een vuiniszak ... over Low Budget gesproken! Bart is de enige die ook clignoteurs bevestigde."

Bron: HPV nieuws 1986


1987 - De HPV van toenmalig eurokampioen Verhees

1992 - De eerste Flevobike Alleweders (FAW) zijn eveneens door Bart Verhees ontworpen. Later zorgt Titus van de Brink voor de re-styling van de Alleweder. Ze worden verkocht als bouwpakket voor fl. 2950,- of compleet afgebouwd geleverd.
Afbeelding: Flevobike Alleweder Serie I
Afbeelding: Flevobike Alleweder Serie I - duidelijk is de deuk in de staart te zien die bij serie II verdwenen is.

1993 - Flevobike wordt winnaar van de 365 dagen FIETSprijs met de Alleweder.
"Ter ere van het 10-jarige bestaan besloot het blad `Fiets' een prijs uit te loven van f 25.000,- voor deze `365-dagen fiets'. Samen met de Technische Universiteit van Eindhoven werd de organisatie ter hand genomen. De deelnemers dienden zich eerst te klasseren door in één uur 35 km af te leggen en zouden dan punten geven voor: 1 bruikbaarheid onder alle weersomstandigheden, 2 algemene rij-eigenschappen, 3 bruikbaarheid in het verkeer, 4 comfort, 5 snelheid, 6 draagvermogen (min. 15 kg / 80 liter), 7 onderhoud en reparatie, 8 fabricage. Verder gaf een vakkundige jury punten voor de produceerbaarheid. Op 17 maart 1993 werd de 35 km gereden op de 2,1 km lange, ovale testbaan van DAF in St.Oedenrode. Van de 26 deelnemers slaagden slechts negen voor de snelheidslimiet."

Bron: Geschiedenis van de ligfiets in Nederland door Henk Zwols

1994 - Flevobike verkoopt 120 Alleweder bouwpaketten.

1997 - De FAW werd opgevolgd door de C-Alleweder waarvan er 20 worden verkocht door Flevobike.

Specificaties standaard uitvoering:
Lengte: berijder van 165 cm tot 200 cm
Lengte: 247 cm, Breedte: 76 cm (voorwielen), Hoogte: 96 cm (hoofdspoiler), Gewicht: 26 kg.
Zithoogte: 22 cm, Brackethoogte: 40 cm
Aantal wielen: 3, Wielbasis: 121 cm, Spoorbreedte: 70 cm
Voorwielen: 20” 406, alu velg, Band Vredestein monte carlo
Achterwiel: 20” 406, alu velg, Band Vredestein monte carlo
Versnellingen 24 derailleur, Comandeur Sachs powergrip
Voorrem SA trommelremmen, Achterrem Optie
Voorvering Stalen veer, wrijvingsdemper, Achtervering Stalen veer, wrijvingsdemper
Spaken RVS spk. 13 V. / spk. 14 A.
Lak + kleur Auto lak
Matriaal Koolstof, kevlar, epoxy
Prijs destijds va. Fl. 9500,-

1998 - De Verhees Alleweder komt op de markt in een verbeterde uitvoering.
Afbeelding: de orginele advertentie uit 1998

Er worden er 15-30 (?) verkocht.
afbeelding: de Verhees Alleweder, boven het zij-aan zicht, beneden de vergelijking met een FAW Alleweder
Gebrek aan winstgevenheid leidt tot verkoop van het model.

1998 - Flevobike heeft tussen 1993 - 1998 ongeveer 500 Alleweders verkocht, waarvan ca. 90% als bouwpakket.
78 nummers op de materiaal lijst, exclusief het bevestiging materiaal en inclusief niet te vergeten de 1720 meegeleverde popnagels....

Afbeelding: Flevobike Alleweder Serie II

Afbeelding: dwarsdoorsnede FAW Alleweder - Flevobike d.d. 5-2-1994


Afbeelding: bovenaanzicht FAW Alleweder - Flevobike d.d. 7-2-1994


Afbeelding: FAW - nummering van de platen tekening 1 - Flevobike - datum onbekend



Afbeelding: FAW - nummering van de platen tekening 2 - Flevobike - datum onbekend


1999 - Tempelman neemt op 1 juli 1999 de C-Alleweder productie over en verkoopt het model als de "Limit" onder het motto "The sky is the Limit, the Limit performs sky high." Zaterdag 16 October 1999 werd de eerste Limit afgeleverd aan de nieuwe eigenaar.
Afbeeldingen: boven de originele advertentie uit 2000, beneden deelnemer 71 tijdens cycle vision

1999 - Flevobike stopt de productie van de FAW, er zijn 50 stuks in dat jaar verkocht. Velomobiel.nl (toen J&S Fietsdiensten) heeft de rechten op de Alleweder van Flevobike overgenomen en leveren onderhoud, reparatie en (alternatieve) onderdelen.
Afbeelding: orginele advertenties uit 1999, onder & boven
2000 - Nico Pluimers (NPC) neemt de Verhees Alleweder over:
"De ”Alleweder” wordt vanaf oktober weer in productie genomen. Dan praten we over de versie die Bart Verhees heeft ontworpen (met schijfremmen). Na een lange tijd van afwezigheid is het dus weer zover. N.P.C. (Nico Pluijmers Creaties) heeft de productierechten van Bart Verhees gekocht en heeft er enorm veel zin in om de Alleweder te gaan produceren. N.P.C. neemt de productie voor de Nederlandse en Belgische markt voor haar rekening. De firma Lohmeyer in Hennef zal zich inspannen om de Alleweder opnieuw in Duitsland te lanceren. De afspraken zijn gemaakt en alles is startklaar om er een succes van te maken."

2001
- NPC heeft het de verbeterde Verhees Alleweder klaar:
"- De schijfremmen zijn vervangen door hydraulisch bediende trommelremmen.
- De zelfgemaakte wielen en naven zijn vervangen door spaakwielen
- Er is een nieuwe veer poot ontwikkeld.
- Het achterwiel is dubbelzijdig opgehangen
- De stuurknuppel is vervangen door stuur handels links en rechts op de wielkast. Hierdoor is er een ruime en vrije instap gekomen.
Ook is hierdoor een zeer relaxte zithouding ontstaan. Met de handen op de armliggers kan men probleemloos en soepel sturen. De borst en de armen zijn hierdoor vrij en daardoor zal men ook minder transpireren.
- De besturing werkt d.m.v. kabels. Kabel breuk zal de Alleweder niet stuurloos maken omdat er een dubbele besturing is aangebracht.Als de kabel van de linkse stuur handel zou breken dan kunt u nog altijd met de rechtse gewoon sturen en veilig thuiskomen.
- Er is in het achterwiel een 3 x 7 versnellingsnaaf gemonteerd. De 21 versnellingen zorgen voor een optimale aandrijving.
- Een elektromotor inbouwen behoort tot de mogelijkheden.
- De Alleweder heeft een levertijd die ligt tussen de vier- en zes weken en hij kost ƒ 6.500,-
- Voor de montage van een elektromotor komt daar ƒ 2.500,- bij."
Afbeelding: boven de orginele advertentie uit 2001, beneden NPC Allweders, eveneens uit een advertentie uit 2001

2001 - Alligt neemt de NPC Alleweder over.
Alligt bouwt en verkoopt sinds half mei 2001 de complete Alleweder van de ontwerper Bart Verhees. Alligt heeft hiervoor de licentie verworven van Bart Verhees en heeft alles met betrekking tot de Alleweder van Nico Pluijmers , N.P.C., overgenomen. Inmiddels is Alligt in het bezit van de licentie voor de bouw en verkoop van het bouwpakket van de Alleweder. Die licentie is verleend door Velomobiel.nl, het bedrijf dat de rechten voor het bouwpakket van de Alleweder van Flevobike heeft verworven. Vroeger had Bart Verhees alleen de rechten voor de complete Alleweder en Flevobike had de rechten van het Alleweder-bouwpakket.
Uit de advertentie van 2001:
Proto-type van de vernieuwde Alleweder
De prijs van de Alleweder is 3500,-
De prijs van het bouwpakket is 2150,-
De Alleweder is vanaf eind 2001 verkrijgbaar. De produktiecapaciteit is 2 Alleweders per maand.
Het bouwpakket van de vernieuwde Alleweder is vanaf maart 2002 verkrijgbaar.
Het bouwpakket bestaat uit: losse, gezette en geklopte platen. Alle losse onderdelen en een montage-handleiding.
De eerste tijd worden de losse, gezette en geklopte platen al voor u in elkaar gezet. Het bouwpakket is uitsluitend verkrijgbaar bij Alligt in Den Bosch.

Foto's uit een advertentie van 2002, onder en boven
Afbeelding: Alligt Alleweder A3 (1)

Afbeelding: Alligt Alleweder A3 (2) - US zelfbouwer


2002 - De produktie van de Limit wordt gestaakt, er zijn er dan 12 geproduceert. Tempelman Ligfietsshop gaat later de (Flevobike) Versatile velomobiel assembleren en verkopen.

2003 - David Eggleston (US) start Velomobile USA om de AAW en de FAW the distribueren. Er worden tot heden 3 Alligt A3 en 17 FAW Alleweders (12 als Kit en in totaal 6 met trapkracht ondersteuning (power assist)) verkocht.

Afbeelding: FAW type 2007 met vergrote kofferruimte en lichtere uitvoering als het orgineel.

2005? - De Alligt Alleweder A4 versie I
Afbeelding: de AAW A4V14 tijdens de Cyclevision 2005 op Zandvoort

2006 - De Alligt Alleweder A4 versie II
Specificaties standaard uitvoering:
Lengte: berijder 150 - 170 cm (A5), 170 cm tot 195 cm (A4)
Lengte: 259 cm (A4) 232 cm (A5) Breedte: 81 cm (voorwielen), Hoogte: 85 cm (rolbeugel), Gewicht: 31 kg (A4) 29 kg (A5)
Zithoogte: ?? cm, Brackethoogte: ?? cm
Aantal wielen: 3, Wielbasis: 130 cm, Spoorbreedte: ?? cm
Draaicirkel: 8,3 meter
Voorwielen: 20” 406, alu velg, Achterwiel: 20” 406, alu velg, Marathon plus-banden van Schwalbe.
Versnellingen V24 = Sachs 3*8 naaf/derailleur combinatie, V14 = Rohloff versnellingsnaaf
Voorrem SA trommelremmen, Achterrem Optie
Voorvering McPherson veerpoot, Achtervering rubber veerblokjes.
Spaken RVS
Matriaal: Aluminium
Inclusief: accu-verlichting, 2 spiegels, hoofdsteun en rolbeugel
Alleweder a4 of a5 V14 (Rohloff-naaf) 4495,-
Alleweder a4 of a5 V24 (3 * 8 naaf) 3595,-

2008 - De Alligt Alleweder A6 (kunststof op aangepast A4 chassis)
Gewicht: 34 Kg
Lengte: 245 cm
Breedte: 82 cm
Hoogte: 95 cm
Prijs: 4695,-- (3 * 8 naaf standaard, anders: 8 (+95,--) of 14 (+795,--) versnellingsnaaf)
Inoled voorlamp en Sigma accu
Standaard in geel. Andere kleuren tegen meerprijs
Zeiltje 120,--
Kunststof kap ca. 300,-- (kan op maat gemaakt worden)
Foto is van het enige prototype

update: Per email van Dietrich Lohmeyer: "We will soon offer a canvas cover, later we will offer a rooftop out of polyester."

Een ruwe schatting van het aantal gebouwde Alleweders 1985 tot 2007:
Flevobike Alleweder (NL) 600 + Verhees Alleweder (NL) 030 + NPC Alleweder (NL) ??? + Alligt (NL) / Lohmeyer (DE) A3/A4 113 + Velomobile USA (USA) 020 = Totaal 763 Stuks


(voorlopige klad versie.. )

3 opmerkingen:

Gerard zei

Prachtig overzicht! :-)
Ik heb op mijn Alleweder blog al een hele tijd een pagina staan met als titel: "De geschiedenis van de Alleweder (pagina volgt)". Tijdgebrek dus...

Ik plaats alvast maar een link van mijn blog naar deze mooie pagina!

Groet,

Gerard Poels
www.knurft.net

Dave Brown zei

Excellent Alleweder history. I enjoyed reading it very much. I see that you were able to use the photos I posted of the two velomobiels I that Luciano, a very kind Dutch gentleman and velomobilist helped me ship from the Netherlands to illustrate the differences between the Verhees alleweder and the Flevo alleweder. Thank you for your excellent contribution to the documentation of the development of the velomobiel in general and the Alleweder in particular.
Dave Brown
Stevenson Ranch, California, USA

Dave Brown zei

Uitstekende geschiedenis Alleweder. Ik genoot van zeer lezend het. Ik zie dat u de foto's kon gebruiken die ik van twee velomobiels I heb gepost die Luciano, een zeer vriendelijke Nederlandse heer en een velomobilist me hielpen van Nederland verschepen. De twee fietsen illustreren de verschillen tussen Verhees alleweder en Flevo alleweder.Na het berijden van en het vergelijken van twee, verkoos I veel Flevo Alleweder en besliste de versie te verkopen Verhees. Dank u in het algemeen voor uw uitstekende bijdrage tot de documentatie van de ontwikkeling van velomobiel en in het bijzonder Alleweder. U kunt zien meer foto's van mijn Flevo Alleweder bij… http://www.flickr.com/photos/ninobur/
Best Wishes,
Dave Brown